لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پیشرفت در درمان کرونا

پیشرفت در درمان کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

پیشرفت در درمان کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

پیشرفت در درمان کرونا، نیز یک عامل کلیدی در افزایش امید به زندگی بیماران مبتلا به کرونا است. ما در این مقاله سعی کرده ایم انواع درمان های پیشرفته کرونا را مورد بررسی قرار دهیم تا شما بتوانید در هر شرایط چه در حال استراحت در منزل و چه در بستری در بیمارستان، بهترین راهکار ها را بشناسید.

وقتی همه‌گیری کووید-19 شروع شد، پزشکان در تلاش بودند تا بهترین راه را برای درمان آن بیابند. بیمارستان ها مملو از بیماران بسیار بیمار بود. این یک بیماری کاملاً جدید بود و متخصصان زیادی در مورد آن نمی دانستند.

اما محققان در مدت زمان نسبتاً کوتاهی چیزهای زیادی در مورد COVID-19 آموخته اند. پزشکان درک بهتری از نحوه درمان افراد مبتلا به این بیماری – از علائم خفیف تا شدید دارند.

در نتیجه افراد کمتری در بیمارستان بستری شدند و کسانی که هستند شانس بسیار بیشتری برای زنده ماندن از این بیماری دارند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، در آوریل 2020، زمانی که بیماری همه گیر ایالات متحده را درگیر کرد، 6.7 درصد موارد به مرگ منجر شد. تا سپتامبر، میزان مرگ و میر به 1.9٪ کاهش یافت.

کاهش نرخ مرگ و میر تا حدی به دلیل درصد بیشتری از بیماران جوان‌تر مبتلا به کووید-19 بود، افراد بیشتری در مراحل اولیه به دلیل آزمایش تشخیص داده می‌شوند، تعداد کمتری از افراد در بیمارستان‌ها شلوغ و احتمالاً کاهش بار ویروسی در افراد مبتلا  به دلیل استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی می‌شوند.

پیشرفت درمان کرونا و درمان خانگی آن

پیشرفت در درمان کرونا | پزشکت

اگر نوع خفیف یا متوسط ​​کووید-19 دارید – که حدود 80٪ از افراد دارای علائم هستند – به احتمال زیاد می توانید در خانه بهبودی خود را بهبود دهید.

همیشه با پزشک خود تماس بگیرید و توصیه های او را دنبال کنید. آنها می‌دانند که آیا شما سایر مشکلات سلامتی دارید و می‌توانند مطمئن شوند که علائم شما بدتر نمی‌شود. اما به طور کلی این کاری است که باید انجام داد تا بیماری بدتر نشود.

روی تسکین علائم تمرکز کنید.

وقتی علائم خفیف دارید، هر کاری که می توانید برای تسکین علائم انجام دهید و تا حد امکان راحت باشید.

  • مایعات زیادی بنوشید تا هیدراته بمانید.
  • داروهای کاهش دهنده تب بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) می توانند به تب، لرز و بدن درد کمک کنند.
  • استراحت کافی داشته باشید لازم نیست تمام روز را در رختخواب بمانید، اما اگر احساس ضعف یا خستگی می کنید، دراز بکشید.
  • برای بهبود تنفس، به جای پشت، روی شکم خود استراحت کنید. علاوه بر این، تمرینات تنفسی مانند تنفس عمیق ممکن است به جلوگیری از تنگی نفس کمک کند.

سطح اکسیژن خود را کنترل کنید.

برای بیمارانی که در معرض خطر بالای عوارض هستند، مانند بزرگسالان 65 سال به بالا و کسانی که مشکلات ریوی یا سایر بیماری های زمینه ای دارند، ممکن است پزشک به شما توصیه کند سطح اکسیژن خود را با یک پالس اکسیمتر کنترل کنید. این دستگاهی است که روی انگشت خود می گیرید تا سطح اکسیژن خود را کنترل کنید. در اینجا نحوه استفاده از آنها آمده است:

بیماری ژنتیک
  • هنگام خواندن بی حرکت بنشینید و دستی را که اکسیمتر روی آن است حرکت ندهید.
  • سردی انگشتان می‌تواند بر میزان اکسیژن شما تأثیر بگذارد، بنابراین هنگام مطالعه، بررسی کنید که دست‌هایتان سرد نباشد.
  • اگر لاک دارید، قبل از استفاده از اکسی متر آن را بردارید.
  • سطح اکسیژن باید بالاتر از 92٪ باقی بماند. اگر مرتباً پایین تر از آن باشد، این می تواند هشداری باشد که باید به بیمارستان بروید.
  • در مورد مدل اکسی متری که استفاده می کنید با پزشک خود صحبت کنید. بعضی از آنها که به گوشی هوشمند شما متصل شده اند کمتر قابل اعتماد هستند.

داروی جدید برای افراد در معرض خطر

دو داروی آنتی بادی مونوکلونال برای درمان COVID-19 در افرادی که در بیمارستان بستری نیستند تأیید شده است. اینها casirivimab-imdevimab و sotrovimab هستند. این داروها با حمله به ویروس و کاهش خطر بدتر شدن علائم عمل می کنند.

آنها فقط برای افرادی مجاز هستند که در معرض خطر بالاتر ابتلا به COVID-19 شدید هستند، مانند افراد 65 سال و بالاتر، یا افرادی که دارای یک بیماری زمینه ای مانند بیماری مزمن کلیوی، بیماری قلبی یا دیابت هستند. و علائم COVID-19 آنها باید نسبتاً خفیف یا متوسط ​​باشد.

اگر مبتلا به کووید-19 هستید و در گروه پرخطر قرار دارید، با پزشک خود تماس بگیرید تا درباره این گزینه صحبت کنید.

پیشرفت درمان کرونا در بیمارستان

پیشرفت در درمان کرونا | پزشکت

اگر علائم کووید-19 جدی‌تر شد، از جمله مشکلات تنفسی، درد قفسه سینه، گیجی، آبی شدن لب‌ها یا صورت، یا مشکل در بیدار ماندن یا بیدار ماندن، با پزشک خود تماس بگیرید یا به بیمارستان بروید. اگر می‌خواهید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. تا کنون، بیشترین پیشرفت ها در درمان برای بیماران بستری در بیمارستان مبتلا به COVID-19 بوده است.

اکسیژن درمانی

در بیمارستان، به احتمال زیاد به شما اکسیژن داده می شود تا به افزایش سطح اکسیژن خون شما کمک کند. هوا با اکسیژن اضافی به شما داده می شود. این کار را می توان از طریق ماسک یا کانول بینی انجام داد.

روی شکم خود دراز بکشید.

برای سهولت در تنفس و کاهش استفاده از ونتیلاتورها، پزشکان هنگام دریافت اکسیژن مکمل، بیماران را به جای پشت به روی شکم می خوابانند. این وضعیت فشار روی ریه های آنها را کاهش می دهد و به ریه ها اجازه می دهد تا اکسیژن بیشتری استنشاق کنند.

رمدسیویر و پیشرفت درمان کرونا

Remdesivir برای درمان COVID-19 مورد تایید FDA است. این یک داروی ضد ویروسی در نظر گرفته می شود، به این معنی که می تواند انتشار ویروس را در بدن شما کاهش دهد. گاهی اوقات برای افرادی که با علائم جدی در بیمارستان بستری می شوند برای کاهش خطر عوارض تجویز می شود.

استروئیدها برای سرکوب سیستم ایمنی

بسیاری از عوارض شدید COVID-19، مانند نارسایی ریه یا آسیب کلیه، به دلیل واکنش بیش از حد سیستم ایمنی به ویروس است. در این موارد، ممکن است به شما یک استروئید به نام دگزامتازون داده شود. این به آرام کردن سیستم ایمنی بدن کمک می کند و به جلوگیری از آسیب رساندن به اندام ها و بافت ها کمک می کند.

استروئیدها برای نجات جان انسان ها یافت شده اند. اما آنها فقط باید به بیمارانی داده شود که در شرایط بدی قرار دارند. آنها نه تنها می توانند عوارض جانبی داشته باشند، بلکه می توانند شما را از مبارزه طبیعی با ویروس باز دارند. برای کسانی که نوع خفیف‌تری از این بیماری دارند، پزشکان ترجیح می‌دهند سیستم ایمنی کار خود را انجام دهد.

ونتیلاتور و پیشرفت درمان کرونا

پیشرفت در درمان کرونا | پزشکت

اگر تنفس حتی با اکسیژن مکمل هنوز سخت است و در تنفس مشکل دارید (نارسایی تنفسی)، ممکن است انتوبه شوید (لوله‌ای در گلو قرار می‌گیرد) و دستگاه تنفس مصنوعی قرار دهید. زمانی که کووید-19 برای اولین بار شیوع پیدا کرد، افراد بیشتری از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌کردند، اما از آنجایی که تهویه با خطرات جدی سلامتی همراه است، معمولاً آخرین راه‌حل درمان است.

درمان سایر شرایط

COVID-19 فقط روی ریه ها تأثیر نمی گذارد. می تواند به رگ های خونی و سایر اندام های بدن حمله کند. پزشکان همچنین باید برخی از عوارض ناشی از COVID-19 را درمان کنند. ممکن است به داروهای دیگری نیاز باشد.

  • اگر دچار ترومبو آمبولی وریدی (لخته شدن خون در وریدها) شوید، برای جلوگیری از لخته شدن به شما یک داروی ضد انعقاد داده می شود.
  • ممکن است به شما آنتی بیوتیک (یک نوع یا ترکیبی) برای کمک به درمان پنومونی ناشی از COVID-19 داده شود.

چه درمان هایی ممکن است به افراد مبتلا به کووید-19 شدید قبل از بستری شدن در بیمارستان کمک کند؟

در نوامبر 2020، FDA مجوز استفاده اضطراری را به دو درمان آنتی بادی مونوکلونال (bamlanivimab، ساخته شده توسط Eli Lilly؛ و ترکیبی از casirivimab و imdevimab، ساخته شده توسط Regeneron) اعطا کرد. هر دو درمان برای بزرگسالان غیر بستری و کودکان بالای 12 سال با علائم کووید-19 خفیف تا متوسط ​​که در معرض خطر ابتلا به کووید-19 شدید یا بستری شدن به دلیل آن در بیمارستان هستند تأیید شده است. در این بیماران، درمان های تایید شده می تواند خطر بستری شدن در بیمارستان و مراجعه به اورژانس را کاهش دهد. این درمان ها باید بلافاصله پس از بروز علائم به صورت داخل وریدی (به صورت IV) انجام شود.

اگر در خانه در حال بهبودی هستید، این اقدامات می تواند به کاهش علائم کمک کند:

  • در حالی که نیازی به ماندن در رختخواب ندارید، باید استراحت کافی داشته باشید.
  • به خوبی هیدراته بمانید.
  • برای کاهش تب و کاهش درد، استامینوفن مصرف کنید. حتما دستورالعمل ها را دنبال کنید. اگر از داروهای ترکیبی سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده می کنید، تمام مواد تشکیل دهنده و دوز آن را یادداشت کنید. برای استامینوفن، مجموع دوز روزانه از همه محصولات نباید بیش از 3000 میلی گرم باشد.

پزشکان از چه داروهایی می توانند برای افرادی که مبتلا به کووید-19 بستری شده اند استفاده کنند؟

پیشرفت در درمان کرونا | پزشکت

بسیاری از پزشکان، از جمله پزشکان در ایالات متحده، از زمان شروع همه‌گیری، بیماران بسیار بیمار COVID-19 را با کورتیکواستروئیدها درمان می‌کنند. برای آن دسته از بیمارانی که پاسخ ایمنی بیش از حد (طوفان سیتوکین) به عفونت ویروسی دارند، منطقی بیولوژیک است. در این موارد، این واکنش بیش از حد سیستم ایمنی است که به ریه ها و سایر اندام ها آسیب می رساند و اغلب منجر به مرگ می شود.

دگزامتازون و سایر کورتیکواستروئیدها (پردنیزون، متیل پردنیزولون) داروهای ضد التهابی قوی هستند. آنها به راحتی در دسترس و ارزان هستند.

دستورالعمل‌های درمانی NIH COVID-19 استفاده از دگزامتازون را در برخی از افراد بستری شده در بیمارستان با COVID-19 شدید توصیه می‌کند. این توصیه بر اساس نتایج حاصل از کارآزمایی RECOVERY بود. در این مطالعه، بیش از 6000 بیمار بستری شده با COVID-19 به طور تصادفی دگزامتازون یا درمان استاندارد دریافت کردند. بیمارانی که نیاز به اکسیژن یا ونتیلاتور مکمل داشتند و دگزامتازون دریافت کردند نسبت به بیمارانی که مراقبت های استاندارد دریافت کردند احتمال مرگ در طی 28 روز کمتر بود. دگزامتازون در بیمارانی که نیاز به حمایت تنفسی نداشتند، فایده ای نداشت.

داروهای ضد انعقاد

تقریباً همه افرادی که با کووید در بیمارستان بستری می شوند، داروهایی را برای کمک به جلوگیری از لخته شدن خون دریافت می کنند. پزشکان معمولا دوز کم هپارین یا انوکساپارین را تجویز می کنند. با این حال، برخی از بیماران در صورتی که قبلاً لخته های خونی ایجاد کرده اند یا در معرض خطر بالایی برای انجام این کار هستند، به دوز کامل داروهای ضد انعقاد نیاز دارند. پزشکان همیشه باید هنگام تجویز دوزهای کامل، خطر خونریزی خطرناک را متعادل کنند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز