لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

واکسن کرونا برای کودکان

واکسن کرونا در کودکان|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

از روزهای اولیه همه‌گیری و شیوع کووید-19، تقریباً هر والدینی را از این واقعیت که کووید-19 ممکن است به طور جدی کودکان را تحت تأثیر قرار دهد نگران می کرد. اما برخی از کودکان پس از ابتلا به ویروس کرونا بسیار بیمار می‌شوند و علائمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌را بروز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند که ممکن است تا ماه‌ها حتی پس از یک حمله خفیف کووید-19 ادامه یابد. کودکان به ندرت به اشکال شدید عفونت COVID-19 مبتلا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و مرگ و میر ناشی از این بیماری حتی نادرتر است. اما در کودکانی که حتی علائم خفیف کووید-19 را تجربه کرده‌اند ، احتمال ابتلا به یک بیماری گاهی کشنده به نام سندرم التهابی چند سیستمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کودکان (MIS-C) وجود دارد. با توجه به نگرانی هایی که همچنان در مورد تزریق واکسن کرونا برای کودکان وجود دارد ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت سوالات رایج در مورد این موضوع را بررسی کنیم.

عوارض واکسن کرونا در کودکان

به طور کلی، ممکن است کودک شما در محل تزریق، یعنی بالای بازو، درد داشته باشد و بیش از حد معمول احساس خستگی کند. درد مفاصل یا عضلات، سردرد و حتی تب و لرز ممکن است بعد از تزریق واکسن رخ دهد. این عوارض معمولا کوتاه مدت هستند و به طور کلی در عرض 48 ساعت از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روند.

آیا کودکان و بزرگسالان به واکسن‌های کووید-۱۹ واکنش متفاوتی نشان می‌دهند؟

بله، کودکان و بزرگسالان به واکسن‌ها از جمله واکسن کووید-19 واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. نتایج کارآزمایی اولیه نشان داده است که نوجوانان 12 تا 15 ساله که دو دوز استاندارد واکسن Pfizer-BioNTech دریافت کرده‌اند، نسبت به افراد 16 تا 25 ساله در آزمایش‌های قبلی، مقادیر قابل‌توجهی آنتی‌بادی‌های مسدودکننده ویروس را تولید کردند.

این به این دلیل است که سیستم ایمنی کودکان مملو از سلول هایی است که با عوامل بیماری زا تعاملی نداشته اند و بنابراین آنها ممکن است پاسخ ایمنی قوی تری به واکسن ها ایجاد کنند.

واکسینه کرونا|| پزشکت

چگونه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم فرزندم را برای دریافت واکسن COVID-19 آماده کنم؟

  • قبل از مراجعه به مرکز واکسیناسیون با کودک خود در مورد آنچه که باید انتظار داشته باشد صحبت کنید.
  • در مورد هر گونه آلرژی که ممکن است فرزندتان داشته باشد به پزشک متخصص اطلاع دهید.
  • در طول قرار ملاقات، به کودک خود دلداری دهید و کلمات تشویق کننده را به او بگویید.
  • برای جلوگیری از غش و هر گونه آسیب بعدی مربوط به غش، اطمینان حاصل کنید که کودک شما در حین دریافت واکسن و 15 دقیقه پس از واکسیناسیون نشسته یا دراز کشیده است.
  • پس از واکسیناسیون کووید-19 فرزندتان، از شما خواسته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که به مدت 15 تا 30 دقیقه در کنار فرزندتان بمانید تا در صورت بروز واکنش آلرژیک شدید و نیاز به درمان فوری، او را تحت نظر داشته باشید.

در حالی که اکثر کودکان و نوجوانان به شدت در اثر COVID-19 بیمار نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، تعداد کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از آنها به شدت بیمار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند. حتی آنهایی که احساس خوبی دارند باز هم حضور مدرسه و سایر تعاملات مهم اجتماعی را از دست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند و ممکن است عوارض جانبی مانند سردرد، حالت تهوع یا از دست دادن چشایی و بویایی را تجربه کنند. بنابراین، توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود کودک خود را نسبت به بروز این بیماری واکسینه کنید. واکسن بهترین راه برای ایمن نگه داشتن کودک و خانواده شما در برابر همه این خطرات و کمک به جامعه برای دستیابی به ایمنی گسترده است.

آیا همه کودکان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند واکسن کووید-19 دریافت کنند؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مجاز و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اکنون واکسن کووید-19 را برای همه افراد 6 ماهه و بالاتر و دوزهای تقویتی را برای همه افراد 5 سال به بالا توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری با توجه به سن و وضعیت ایمنی بدن کودکان، دستورالعمل هایی توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند:

  • کودکان 5 تا 17 ساله می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند تقویت کننده Pfizer-BioNTech دریافت کنند.
  • کودکان 12 ساله و بزرگتر که دارای بیماری های زمینه ای خاص مرتبط با سرکوب سیستم ایمنی هستند، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند یک تقویت کننده بیشتر دریافت کنند.

آیا باید به فکر واکسینه شدن فرزندم برای COVID-19 باشم؟

کارشناسان، بر این باورند که تزریق واکسن کرونا در کودکان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مزایایی زیادی داشته باشد، از جمله:

  • واکسن به پیشگیری از ابتلای کودکان به کووید-۱۹ کمک می‌کند. اگرچه کووید-۱۹ در کودکان گاهی خفیف‌تر از بزرگسالان است، برخی از کودکان آلوده به ویروس کرونا ممکن است دچار عفونت‌های شدید ریه شوند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند.
  • کودکان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند عوارضی مانند سندرم التهابی چند سیستمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کودکان داشته باشند که ممکن است نیاز به مراقبت های ویژه پیدا کنند. حتی در برخی شرایط این ویروس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث مرگ در کودکان شود، اگرچه این امر نادرتر از بزرگسالان است.
  • کودکان نیز مانند بزرگسالان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند کرونا را به دیگران منتقل کنند، حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند. دریافت واکسن کووید-19 می‌تواند از کودک و دیگران محافظت کند و احتمال انتقال ویروس را به دیگران کاهش دهد.
  • واکسینه شدن از ظهور انواع دیگر ویروس ها پیشگیری می کند. کاهش انتقال ویروس با واکسینه شدن، شانس جهش ویروس را به انواع جدیدی که ممکن است حتی خطرناک‌تر باشند نیز کاهش می‌دهد.
  • واکسن‌های کووید-۱۹ به محافظت از جامعه کمک می‌کنند. هر کودک و بزرگسالی که به ویروس کرونا مبتلا شده باشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ویروس را به سایر افراد جامعه منتقل کند. اگر این اتفاق بیفتد، برخی از افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند، خودشان کاملاً بیمار می‌شوند یا ویروس را به دیگران منتقل می‌کنند که آنها ممکن است بسیار بیمار ‌شوند و حتی بمیرند.

کرونا و کودکان|| پزشکت

آیا نگرانی خاصی برای کودکانی که واکسن را دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند وجود دارد؟

FDA و CDC اقدامات احتیاطی ایمنی واکسن را بسیار جدی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند. آنها به بررسی داده های کارآزمایی بالینی موجود قبل از تصمیم گیری در مورد مجاز بودن واکسیناسیون در بین گروه های سنی مختلف ادامه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند و واکسن ها را به دقت برای هر گونه نشانه ای از مسائل ایمنی در بین مردم نظارت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

بیماری ژنتیک

بچه ها چه زمانی هر واکسن یا تقویت کننده کووید را دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند؟

بسیاری از واکسن های دوران کودکی به صورت مجموعه ای از دو، سه یا چند دوز با فاصله از یکدیگر تزریق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. متخصصان اطفال این را “سری اولیه” دوزهای واکسن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامند. اما برخی از واکسیناسیون ها نیاز به دوز تقویت کننده دارند. به طور مثال واکسن آنفولانزا، هر ساله برای محافظت از ما در برابر گونه های جدید و متفاوت تزریق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

اما برای واکسن‌های کووید، اندازه دوز بستگی به سن آن‌ها دارد، نوزادان و کودکان خردسال ۶ ماه تا ۵ سال دوز کمتری نسبت به کودکان ۵ تا ۱۱ ساله یا کودکان ۱۲ ساله و بزرگ‌تر دریافت می‌کنند.

همه کودکان 5 سال به بالا اگر حداقل پنج ماه از مصرف دوز دوم واکسن کووید Pfizer-BioNTech گذشته باشد، نیاز به دوز تقویت کننده دارند.

واکسن Pfizer-BioNTech واکسن مدرنا
دوز 1 دوز 2 دوز 3 دوز 1 دوز 2
6 ماهگی – 4 ساله 3-8 هفته پس از دوز 1 حداقل 8 هفته پس از دوز 2 6 ماهگی – 6 ساله 4-8 هفته پس از دوز 1
5 ساله 3-8 هفته پس از دوز 1 تقویت کننده حداقل 5 ماه پس از دوز 2 6 ماهگی – 6 ساله 4-8 هفته پس از دوز 1
6-11 ساله 3-8 هفته پس از دوز 1 تقویت کننده حداقل 5 ماه پس از دوز 2 6-11 ساله 4-8 هفته پس از دوز 1
12 تا 17 سال 3-8 هفته پس از دوز 1 تقویت کننده حداقل 5 ماه پس از دوز 2 12 تا 17 سال 4-8 هفته پس از دوز 1

آیا واکسن کووید باعث مشکلات قلبی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

از آوریل 2021، بیش از هزار گزارش از موارد میوکاردیت (التهاب عضله قلب) و پریکاردیت (التهاب پوشش بیرونی قلب) پس از واکسیناسیون COVID-19 در ایالات متحده گزارش شده است.

اگر در عرض چند روز پس از تزریق دوم واکسن کووید-19 mRNA (Pfizer-BioNTech، Moderna) شما یا فرزندتان دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس یا احساس سریع بودن شدید ضربان قلب یا تپش قلب شدید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

با توجه به صدها میلیون دوز واکسن COVID-19 که تجویز شده است، این گزارش ها بسیار نادر هستند. این مشکل بیشتر در نوجوانان و بزرگسالان جوان و در مردان رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. میوکاردیت یا پریکاردیت تقریباً در همه موارد خفیف است و به سرعت برطرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

آیا ممکن است از طریق کودک به کرونا مبتلا شوم؟

بله، کودکی که به ویروس کرونا مبتلا شده است، ممکن است بیماری را به فرد دیگری منتقل کند. داده‌های برخی از مطالعات نشان می‌دهد که احتمال شیوع ویروس کرونا در بین کودکان و انتقال آن به بزرگسال وجود دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز