لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

خطرناک ترین مکان انتقال کرونا کجاست؟

خطرناک ترین مکان انتقال ویروس کرونا کجاست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خطرناک ترین مکان انتقال کرونا کجاست؟ محققین و اپیدمیولوژیست ها زندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را خطرناک ترین مکان انتقال کرونا رتبه بندی کردند. سوالی که محققان بهداشت و درمان با هشدار در مورد آن، اعلام کرده اند میله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، خطرناک ترین مکان انتقال ویروس کرونا هستند. در یک بررسی جدید، اپیدمیولوژیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها میله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را به عنوان خطرناک ترین مکان برای انتقال COVID-19 رتبه بندی کردند.

از جمله دلایلی که کارشناسان بهداشت می‌‌گویند میله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌توانند یکی از محیط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پر خطر برای انتقال کرونا ویروس باشند، این است که تعداد افرادی که در یک فضای بسته و طولانی مدت به میله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دست می‌‌زنند، زیاد هستند. به دلیل تعداد افرادی است که برای مدت طولانی در یک فضای بسته تعامل می‌‌کنند.

چرا میله های زندان محیط خطرناکی برای شیوع کرونا ویروس هستند؟

خطرناک ترین مکان انتقال ویروس کرونا کجاست؟ | پزشکت

بر اساس نظرسنجی از اپیدمیولوژیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها که توسط مرکز غیرانتفاعی روزنامه نگاری CivicMeter انجام شده، میله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زندان به عنوان خطرناکترین مکان برای ویروس کرونا با زندان گره خورده اند. بیست و هفت اپیدمیولوژیست از تعدادی از دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در این پرسشنامه شرکت کردند و در نتیجه قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا که منجر به COVID-19 می‌‌شود، میزان آلوده شدن و شیوع بیماری را در سطح بالایی نشان دارند.

پشت میله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زندان یکی از محیط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بسیار خطرناک، برای انتقال ویروس کرونا هستند که احتمال شیوع این بیماری را به خصوص در زندانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها افزایش می‌‌دهند. دکتر ویلیام سی میلر، استاد بخش اپیدمیولوژی در دانشگاه ایالتی اوهایو در این مورد معتقد است که  اساساً، میله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زندان از نظر هر پنج بعد زمان، فضا، افراد و میزان شلوغی، مکان و استفاده از ماسک را نقض می‌‌کنند.

میلر در مورد هر یک از این عوامل می‌‌گوید:

زمان ملاقات

افرادی که برای ملاقات از دوستان و نزدیکان خود می‌‌روند و یا افراد در هنگام معاشرت با دیگران، دوست دارند بیش از 15 دقیقه در کنار همدیگر باقی بمانند. این مدت زمان بیشتر از 15 دقیقه، زمان رعایت پروتکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بهداشتی را برای پیشگیری از بروز کرونا ویروس نقض می‌‌کنند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در این مورد هشدار می‌‌دهد که هرچه افراد فاصله اجتماعی کمتری را رعایت کنند و تعامل بیشتری با هم داشته باشند، خطر گسترش COVID-19 بیشتر است.

فضای شلوغ زندان ها

در پشت میله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زندان، مردم دوست دارند تا با همدیگر حرف بزنند و صحبت کنند و در این شرایط رعایت توصیه مراکز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کنترل و پیشگیری از بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مبنی بر رعایت فاصله اجتماعی دشوارتر خواهد بود.

شلوغی و ارتباط با غریبه ها

برقراری ارتباط با افراد بیشتر، خطر ابتلا به بیماری کرونا ویروس را در شما افزایش می‌‌دهد. به احتمال زیاد در زندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با افراد زیادی حرف می‌‌زنید و بنابراین خودتان را در معرض دید افراد جدیدی قرار می‌‌دهید که ممکن است ناقل ویروس باشند. همچنین، CDC هشدار می‌‌دهد که برخی از افراد مبتلا به ویروس ممکن است هیچ علائمی ‌‌نداشته باشند و هنوز مشخص نیست که افراد بدون علامت می‌‌توانند ویروس را انتشار دهند یا خیر.

مکان

قرار گرفتن در پشت میله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها باعث افزایش میزان انتقال بیماری کرونا ویروس می‌‌شود. بر اساس مراکز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کنترک و پیشگیری از بروز بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، برای شیوع بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کرونا ویروس، فضاهای بسته خطرناک تر از فضاهای باز هستند و حفظ فاصله از افراد دیگر به ویژه برای افراد مسن و افرادی که در معرض خطر بیشتری برای بیماری شدید هستند بسیار مهم است.

بیماری ژنتیک
عدم استفاده از ماسک

احتمال عدم استفاده از ماسک در زندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها زیاد است و بسیاری از زندانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ماسک نمی‌‌زنند و یا به درستی از آن استفاده می‌‌کنند. این عوامل ممکن است خطر ابتلا افراد ملاقات کننده از زندانی به بیماری کرونا ویروس را افزایش دهد. با تمام این گفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، جیسون تترو، میکروب شناس و مجری برنامه ” Super Awesome Science Show “، می‌‌گوید: زندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای ابتلا و شیوع بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تنفسی بدتر مکان هستند. دلیل این امر مربوط به عدم کنترل مناسب بر رعایت فاصله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی و پروتکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بهداشتی است.  متأسفانه، وقتی ویروسی در محیط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شلوغ مانند زندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها وجود دارد، همه این عوامل به راحتی میزان شیوع بیماری را افزایش می‌‌دهند.

مردم همچنین باید برای پیشگیری از خطر انتقال ویروس کرونا از طریق این مکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پر خطر، هنگام بازگشت به خانه دست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خودشان را حتما بشویند. کارشناسان بهداشت پیشنهاد می‌‌کنند مردم به جای ملاقات دوستان خود در پارک و محیط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های باز، در خانه با هم قرار بگذارند.

شیوع بیماری کرونا ویروس به چه چیزی بستگی دارد؟

خطرناک ترین مکان انتقال ویروس کرونا کجاست؟ | پزشکت

مراکز کنترل و پیشگیری زا بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌گوید: خطر شیوع بیماری کرونا ویروس به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله:

  • آیا در معرض خطر بیماری شدید هستید؟
  • آیا بیماری کرونا ویروس در محیط اطراف شما شایع است؟
  • آیا به کسی که بیمار است یا کسی که ماسک ندارد نزدیک شده اید؟
  • آیا برای محافظت از خود در برابر COVID-19 اقدامات روزمره را انجام می‌‌دهید؟

میلر در مورد شیوع بیماری کرونا ویروس در مکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پر خطر می‌‌گوید وقتی صحبت از بیرون رفتن در هرجایی می‌‌شود، به مکانی که مجبور هستید از آن رد شوید، توجه کنید. اگر مکان دارای شرایط ذکر شده در بالا هستند، این مکان به عنوان یک محیط پر خطر ابتلا به کرونا ویروس در نظر گرفته می‌‌شود. بهتر است از رفتن به این مکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خودداری کنید.

به خصوص افراد با شرایط های خاص بهتر است از رفتن به مکان های شلوغ خودداری کنند.

گروه پر خطر در برابر ابتلا به کرونا ویروس، عبارتند از:

کودکانی که از نظر پزشکی وضعیت پیچیده ای مانند مانند مبتلایان به بیماری های:

با این حال، او توصیه می‌‌کند اگر مجبور هستید از خانه خارج شوید بهتر است:

  • فاصله اجتماعی رعایت شود.
  • محیط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شلوغ را انتخاب نکنید.
  • سعی کنید با افراد کمتری در ارتباط باشید.
  • جایی را انتخاب کنید که هوا و تهویه مناسبی داشته باشد.

سایر محیط های خطرناک برای شیوع کرونا ویروس کدامند؟

خطرناک ترین مکان انتقال ویروس کرونا کجاست؟ | پزشکت

نشستن بیرون در رستوران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها جایگزین بهتری برای کافه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها است زیرا رستوران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها کنترل بیشتری بر انتشار COVID-19 نسبت به کافه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دارند. متخصصان اپیدمیولوژی که به نظرسنجی CivicMeter پاسخ دادند، اجتماعات در فضای باز و صندلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رستوران در فضای باز را به عنوان امن ترین مکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها رتبه بندی کردند.

اما با این حال بهتر است در هنگام حضور در مکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های باز پروتکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بهداشتی را برای پیشگیری از COVID-19 در نظر بگیرید:

  • باید از ماسک یا پوشش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگر صورت استفاده کنید که مانعی برای ورود ویروس به مجرای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تنفسی ایجاد شود.
  • فاصله فیزیکی و یا فضای تهویه ای گفته می‌‌شود که باید برای خود و اطرافیانتان یک محیط با تهویه مناسبی را در نظر بگیرید.
  • اگر به رعایت فاصله اجتماعی خود پایبند باشید و همه موارد الف و ب را رعایت کنید، می‌‌توانید با خیال راحت با نزدیکان خود ارتباط برقرار کنید.

محققان و کارشناسان بهداشت معتقدند که با رعایت پروتکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بهداشتی به راحتی می‌‌توانید با دوستان خود به تفریح بروید و در کنار خانواده خود باشید. اگر چه ویروس کرونا ویروس مانند قبل زیاد وحشی نیست؛ اما در شرایطی که همه علیه آن مبارزه کنیم، می‌‌توانیم از زندگی خود لذت ببریم.

مکان هایی با تهویه ضعیف که در آن افراد به تعداد زیادی دور هم جمع می شوند و مدت طولانی در آن جا می نشینند، مکانی است که COVID-19 می تواند راحت ترین و سریعترین گسترش را داشته باشد. کارشناسان همچنین معتقدند که فعالیت هایی مانند رفتن به مساجد با بسیاری از مکان های شلوغ مانند کافه ها و رستوران ها می توانند خطر ابتلا به کرونا ویروس را افزایش دهند. متخصصان اپیدمیولوژی همچنین معتقدند که علاوه بر کافه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، خانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سالمندان، کلیساها و رستوران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های داخل سالن در معرض خطر بالایی از شیوع بیماری کرونا ویروس قرار دادند.

چرا مکان های مردمی کانون عفونت هستند؟

تصور می شود عدم رعایت فاصله فیزیکی و عدم استفاده از ماسک، در مکان های شلوغ منجر به شیوع بیماری های واگیردار مانند کرونا ویروس می شود. دکتر آنتونی فاوچی، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونی می گوید: تجمع در مکان های عمومی عامل خیلی خطرناکی برای شیوع کرونا ویروس است که باید از آنها جلوگیری شود.

مطمئن ترین کشور برای سفر در بحران کرونا ویروس کجاست؟ 

خطرناک ترین مکان انتقال ویروس کرونا کجاست؟ | پزشکت

در مورد سفر، کارشناسان پاسخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متفاوتی دادند، از 27 نفر 13 مورد اظهار داشتند که اصلاً سفر نمی‌‌روند. وقتی صحبت از مکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مطمئن برای سفر در طول دوران شیوع بیماری کرونا ویرویس می‌‌شود اکثر متخصصان اپیدمیولوژی کره جنوبی و آلمان را معتبرترین مکان برای مسافرت می‌‌دانند. از طرفی، روسیه، ایران و برزیل به عنوان مکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نامطمئن برای ابتلا به بیماری کرونا در نظر گرفته می‌‌شوند.

سخن آخر

در یک بررسی جدید، اپیدمیولوژیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها میله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و زندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را به عنوان خطرناک ترین مکان برای انتقال COVID-19 رتبه بندی کردند. از جمله دلایلی که کارشناسان بهداشت می‌‌گویند میله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها یک محیط پر خطر است، به دلیل تعداد افرادی است که برای مدت طولانی در یک فضای بسته تعامل می‌‌کنند. مردم همچنین در هنگام بیرون رفتن از منزل خود نیاز به نوشیدنی و خوردنی دارند كه این خطر انتقال را افزایش می‌‌دهد.

کارشناسان بهداشت پیشنهاد می‌‌کنند مردم به جای ملاقات با دوستان در پارک یا محیط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شلوغ بهتر است در خانه خود همدیگر را ملاقات کنند. کارشناسان معتقدند دستشویی های عمومی، وسایل های عمومی و توالت ها می توانند مکانی برای شیوع بیماری کرونا ویروس باشند. برهمین اساس به مردم توصیه می شود، از دست زدن به میله های دستشویی خودداری کنند. شاید شنیدن این حرف ها برای مردم زیاد خوشایند نباشد و آنها نمی خواهند این حرف ها را بشنوند اما در پیشگیری از شیوع بیماری همه مجور هستیم رعایت کنیم.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز