لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

ترتیب بروز علائم کرونا ویروس

ترتیب بروز علائم کرونا ویروس | پزشکت

فهرست مطالب

ترتیب بروز علائم کرونا ویروس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


توجه به ترتیب بروز علائم بیماری کرونا ویروس می تواند یک راه نسبتا آسان و دقیق برای تشخیص بیماری کرونا ویروس از بیماری های مشابه به آن باشد. بررسی های دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان داده که بروز بیماری COVID-19 از یک ترتیب علائم خاصی پیروی می کند و علائم اغلب در یک جهت خاص شروع می شوند. طبق این مطالعه، در حالی که آنفولانزا به طور معمول با سرفه شروع می شود، اولین علامت COVID-19 تب است. علائم اولیه بیماری کرونا ویروس بیشتر شامل تب و سرفه است که این علائم در بسیاری از بیماری های دیگر از جمله آنفولانزای فصلی شایع هستند.

تحقیقات دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) مشخص کرده که علائم COVID-19 غالباً به ترتیب خاصی شروع می شوند. این کشف ممکن است به افراد مبتلا به COVID-19 کمک کند تا زودتر تحت درمان قرار بگیرند و بتوانند نتایج بیماری خود را بهبود بخشد. محققان معتقدند توجه به ترتیب علائم کرونا ویروس به خصوص در دوران بروز بیماری های فصلی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا می تواند در تشخیص زود هنگام این بیماری ها از یکدیگر موثر باشد.

محققان برای بررسی و تشخیص ترتیب علائم کرونا اطلاعات جمع آوری شده توسط سازمان بهداشت جهانی بیش از 55000 مورد افراد مبتلا به بیماری کرونا ویروس را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. علاوه بر آن، آنها همچنین مجموعه ای از اطلاعات تقریباً 1100 مورد بیمار را در چین بررسی کردند. جوزف لارسن، نویسنده اصلی این بررسی و کاندیدای دکترا USC در این باره می گوید: ترتیب بروز علائم در بیماری کرونا ویروس بسیار مهم است؛ که توجه به آن می تواند در تشخیص زودتر بیماری و تصمیم گیری در مورد روند درمانی موثر باشد.

جدول زمانی علائم COVID-19

ترتیب بروز علائم کرونا ویروس | پزشکت

طبق بررسی های صورت گرفته جدول زمانی و ترتیب علائم بیماری کروناویروس، عبارتند از:

دکتر مطالعه رابرت گالاتر، پزشک اورژانس، بیمارستان لنوکس هیل، نیویورک معتقد است بیماری های آنفولانزای فصلی معمولاً با سرفه شروع می شوند و با علائم ناگهانی دیگر مانند کمردرد، لرز همراه با سرفه خشک همراه خواهد بود. این در حالی است که اولین علائم بیماری کرونا ویروس تب است.

گسترده گی طیف علائم

دکتر گلاتر با اشاره به تجربه خودش در مورد درمان بیماران مبتلا به COVID-19 در شهر نیویورک می گوید: به طور کلی، در حالی که تب معمولاً علائم اولیه عفونت COVID-19 است، اما علائم این بیماری بسیار متغیر تر بوده و در حقیقت، برخی از بیماران بدون هیچ علائم خاصی فقط در تشخیص طعم و بو مشکل پیدا می کنند. حتی در برخی افراد این بیماری باعث تغییر رنگ قرمز مایل به آبی در انگشتان و واکنش پوست در پاسخ به التهاب حاد می شود. سایر بیماران نیز «خستگی، سردرد و سرگیجه» را بدون بروز تب تجربه می کنند که به نوعی شبیه علائم سکته مغزی است. حتی شروع حالت تهوع، استفراغ و اسهال پس از شروع علائم تنفسی مانند تب و سرفه همچنین ممکن است بیانگر ابتلا فرد به COVID-19 باشد. نکته اصلی این است که متخصصان مراقبت های بهداشتی باید هنگام ارزیابی بیماران هوشیار باشند.

درک پیشرفت علائم کرونا

ترتیب بروز علائم کرونا ویروس | پزشکت

درک پیشرفت علائم مبتلایان به COVID-19 بسیار مهم است و افراد با کسب آگاهی از علائم احتمالی کروناویروس و تشخیص به موقع بیماری و فرنطینه سریع می توانند از بروز عوارض جانبی بیماری جلوگیری کنند و سریعا به دنبال درمان باشند. متاسفانه این ویروس دو یا سه برابر بیشتر از آنفولانزا قابل انتقال است و می تواند به راحتی شیوع پیدا کند. تشخیص زودهنگام علائم اولیه این بیماری نه تنها روند درمان را تسریع می کند بلکه فرد می تواند بعد از شروع اولین علائم نیز از نظر جسمی یا اجتماعی فاصله خود را از بقیه افراد رعایت کند.  علاوه بر آن، بر اهمیت پوشیدن ماسک و بهداشت دست هنگام تشخیص علائم اولیه در بیماران بسیار موثر است. از بین رفتن ناگهانی بو و طعم و واکنش های التهابی پوستی ممکن است سرنخ های مهمی برای تشخیص COVID-19 از آنفولانزای فصلی باشد.

همزمانی آنفولانزا و کرونا ویروس

به نظر می رسد احتمال ابتلا همزمان به COVID-19 و آنفولانزای فصلی وجود دارد و حتی این خطر ممکن است احتمال بروز عوارض جانبی و خطر مرگ و میر در پاییز امسال را افزایش دهد. پس تشخیص زودهنگام بیماری و جلوگیری از پیشرفت بیماری بسیار مهم است. محققان معتقدند احتمال همزمانی آنفلوانزا و COVID-19 وجود دارد كه می تواند ویرانگر باشد. بر همین اساس به همه افراد توصیه می شود با نزدیک شدن به فصل پاییز حتما از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی و بهداشت دست را رعایت کنند. رعایت این نکات موضوع بین مرگ و زندگی افراد است.

طبق جدیدترین آمار از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) آنفولانزا از سال 2010 تا کنون منجر به 45 میلیون مورد ابتلا به این بیمار، بین 140000 تا 810،000 بستری در بیمارستان و 12000 تا 61000 مرگ و میر شده است و به نظر می رسد وضعیت آمار مبتلایان به این بیماری در پاییز امسال بدتر هم شود.

آنفلوانزا هر سال تغییر می کند.

ترتیب بروز علائم کرونا ویروس | پزشکت

دکتر تئودور استرنج، رئیس دانشکده پزشکی در بیمارستان دانشگاه استاتن آیلند در نیویورک با اشاره به اینکه ویروس آنفولانزا هر ساله با انتشار چندین سویه در سطح جامعه تغییر می کند، می گوید: هیچ راهی برای مصونیت طولانی مدت در برابر بیماری آنفلوانزا وجود ندارد و با نزدیک شدن به فصل پاییز افراد باید دریافت واکسن این بیماری را شروع کنند. این در حالی است که بین 3 تا 4 هفته طول می کشد تا کسی در برابر سویه های آنفلوانزا در طول یک سال مشخص مصون شود. علاوه بر آن، دکتر لن هوروویتس، متخصص ریوی بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک هشدار می دهد که پاسخ آنتی بادی برای واکسن های فصلی رهر ساله تغییر می کند و اثرات آن معمولاً بعد از 3 تا 6 ماه از بین می رود. بر همین اساس افراد باید سالانه واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند.

انواع واکسن آنفلوانزا بر اساس سن

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها اعلام کرده است که در افراد با سنین مختلف باید واکسن متناسب با سن آنها تزریق شود.

این مرکز تزریق واکسن آنفلوانزا را بر اساس سن افراد را به صورت زیر تایید می کند:

  • واکسن های آنفلوانزا غیرفعال (IIV) برای کودکان در سن 6 ماهگی
  • واکسن های آنفولانزا نوترکیب (RIV) برای افراد 18 سال و بالاتر
  • واکسن های غیرفعال شده با دوز بالا برای افراد 65 ساله و بالاتر

موارد منع دریافت واکسن آنفلوانزا

از طرفی دریافت واکسیناسیون آنفلوانزا به افراد زیر توصیه نمی شود:

  • کودکان كمتر از 6 ماه
  • سابقه ابتلا به سندرم گیلن باره
  • افراد حساس به مواد مورد استفاده در واكسن

زمان مناسب برای تزریق واکسن آنفولانزا

ترتیب بروز علائم کرونا ویروس | پزشکت

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها دریافت واکسن آنفولانزا در مردادماه را توصیه نمی کند زیرا ممکن است در بدترین شرایط آنفولانزا مؤثر نباشد و از طرفی هم بدن برای ایجاد آنتی بادی در برابر آنفولانزا بعد از تزریق واکسن به حدود دو هفته زمان نیاز دارد. این مرکز اعلام کرده اگر چه در حال حاضر واکسن آنفولانزا در دسترس همه قرار دارد اما بهترین زمان برای دریافت آن نیست. راهنمایی های اخیر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) می گوید واکسیناسیون بر علیه آنفولانزا در شهریورماه به خصوص برای سالمندان خیلی زود است و به نظر می رسد مهر ماه زمان خوبی برای واکسینه شدن در برابر این بیماری است. احتمال دارد یک تغییر عمده در برنامه واکسیناسیون امسال رخ دهد و واکسن آنفولانزا با دوز بالا برای افراد بالای 65 سال توصیه شود.

جرمی لوین، دکترا، رئیس سازمان نوآوری بیوتکنولوژی و مدیر عامل شرکت OVID Therapeutics، در مورد همزمانی احتمالی تزریق دو واکسن آنفولانزا و کروناویروس می گوید ممکن است برخی افراد در مورد دریافت همزمان این دو واکسن نگران باشند این در حالی است که هنوز نمی دانیم کدام یک از این واکسن ها مطمئن تر از دیگری هستند. هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد تزریق هر دو واکسن خطر ابتلا و یا مصونیت را برای دیگری افزایش می دهد. پزشکان اغلب واکسن آنفولانزا را همزمان با سایر واکسن ها مانند پنوموکوکی توصیه می کنند.

توصیه به کادر درمان در تزریق واکسن آنفولانزا

کارشناسان معتقدند مراکز های درمانی و بهداشتی در طی بحران کرونا ویروس باید:

  • افراد با تب بالا را غربال گیری کنند.
  • قبل از تزریق واکسن، دمای افراد را بررسی کنند.
  • در هنگام تزریق واکسن از شیلد (محافظ) و ماسک صورت استفاده کنند.
  • از دریافت واکسن در افراد با تب یا علائم دیگر مشکوک به کرونا خودداری شود.
سخن آخر
  • آنفلوانزا به طور بالقوه می تواند خطر جدی برای سلامتی همه ما به همراه داشته باشد.
  • دریافت واکسن سالانه آنفولانزا در پاییز یکی از بهترین راه های محافظت از خودمان است.

بر خلاف برخی واکسن های دیگر که باعث مصونیت در طول عمر میشوند، واکسن آنفولانزا باید بطور معمول هر ساله تزریق شود. از طرفی محققان معتقدند چون پاسخ آنتي بادي عليه آنفلوانزا مي تواند به طور طبيعي بعد از يك سال از بین برود. پس افراد باید قبل از شروع فصل پاییز نسبت به آنفولانزا واكسينه شوند.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.healthline.com/health-news/covid-19-symptoms-usually-show-up-in-this-order#Flu-season-may-complicate-COVID-19-with-twindemic

https://www.healthline.com/health-news/heres-why-seasonal-flu-vaccines-only-last-a-few-months#Will-the-flu-vaccine-react-with-a-possible-COVID-19-vaccine?

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز