لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آیا کودکان به واکسن کرونا نیاز دارند؟

آیا کودکان به واکسن کرونا نیاز دارند؟ | پزشکت

فهرست مطالب

آیا کودکان به واکسن کرونا نیاز دارند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کارشناسان در بررسی نیاز کودکان به واکسن کرونا معتقدند که کودکان هم مانند بالغین به واکسن کرونا نیاز دارند. اما آماده سازی واکسن کرونا برای کودکان ممکن است ماه ها و حتی سال ها طول بکشد.

محققان باید دوز واکسن کرونا، فاصله بین دوزها و تعداد دوزهایی که بهترین نتیجه برای کودکان داشته باشند را بررسی کنند.

طبق گفته کارشناسان بیماری های عفونی کودکان، نیاز کودکان به واکسن کرونا قطعی است. ولی این روند ممکن است چندین ماه طول بکشد. بر همین اساس ممکن است کودکان تا اواسط یا اواخر سال 2021 واکسن دریافت نکنند. این در حالی است که به نظر می رسد واکسینه شدن بزرگسالان بر علیه ویروس کرونا چندین هفته طول بکشد، اما تصویب و توزیع این واکسن برای کودکان ممکن است چندین ماه طول بکشد.

با شیوع بیماری کرونا، آزمایشات بالینی زیادی برای ایمنی و اثربخشی واکسن کرونا در بزرگسالان صورت گرفته است. اما محققان باید بررسی های بیشتری برای تاثیر واکسن در کودکان انجام دهند. محققان باید دوزها، فاصله بین دوزها و تعداد دوزهایی که در کودکان بهترین اثربخشی دارند را بررسی کنند.

طبق گفته کارشناسان بیماری های عفونی کودکان، این روند ممکن است چندین ماه طول بکشد. کودکان ممکن است تا تابستان یا پاییز 2021 به واکسن کرونا دسترسی نداشته باشند.

در ماه نوامبر، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) با انتشار بیانیه ای  از تولیدکنندگان واکسن کرونا خواست تا بررسی های خود را در مورد واکسن کرونا بر روی کودکان شروع کنند.

آزمایش واکسن کرونا در کودکان باید زودتر شروع شود.

آیا کودکان به واکسن کرونا نیاز دارند؟ | پزشکت

کارشناسان می گویند: انواع واکسن ها معمولاً قبل از ارزیابی در کودکان، در بزرگسالان آزمایش می شوند. محققان، بررسی واکسن بر روی کرونا را بعد از مدت زمانی خاص بر روی کودکان شروع می کنند.

آزمایشات بالینی واکسن کرونا مربوط به بزرگسالان بر روی ده ها هزار شرکت کننده صورت گرفته است. نتایج آزمایشات اولیه نشان داده که احتمالا واکسن کرونا بر روی بزرگسالان موثر و بی خطر است.

دکتر بث تیلن، استادیار متخصص اطفال در دانشکده پزشکی دانشگاه مینه سوتا در مورد روند دسترسی واکسن برای بزرگسالان و کودکان می گوید: این روند بسته به وضعیت بیماری متفاوت است. محققان باید واکسن کرونا را در مرحله اول بر روی بزرگسالان آزمایش می کنند . واکسن بعد از اطمینان از نتایج مثبت آن، سپس بر روی کودکان ارزیابی می شود. این آزمایشات احتمالاً، قبل از اینکه محققان بتوانند بر روی کودکان بین 3 تا 8 ساله انجام دهند بر روی کودکان بزرگتر صورت می گیرند. پس از جمع آوری نتایج اولیه از این آزمایش، می توان آزمایش را برای کودکان زیر 3 سال انجام داد.

بیماری ژنتیک

هر گونه داروهای مسکن معمولا قبل از آزمایش در کودکان بر روی بزرگسالان بررسی می شود.

به عنوان مثال Pfizer ، اخیراً آزمایش واکسن خود را در کودکان 12 سال به بالا آغاز کرده است. سایر تولیدکنندگان برجسته، AstraZeneca و Moderna، هنوز آزمایش واکسن های خود را در کودکان آغاز نکرده اند.

در بررسی های صورت گرفته احتمالاً باید مقدار، تعداد دوزها و فاصله بین دوزها مورد بررسی قرار بگیرد تا میزان تاثیر آن بر روی کودکان مشخص شود. هنگامی که ایمنی واکسن در کودکان بزرگتر نشان داده شود، آزمایشات می تواند به آرامی و با احتیاط برای کودکان کوچکتر شروع شود.

تاثیر واکسن کرونا بر روی کودکان چگونه بررسی می شود؟

آیا کودکان به واکسن کرونا نیاز دارند؟ | پزشکت

محققان انتظار دارند آزمایشات بر روی کودکان بسیار راحت تر از برخی آزمایشات انجام شده روی بزرگسالان باشد. اگر نتایج بررسی واکسن کرونا بر روی کودکان مثبت و اثر بخش باشد سازمان غذا و دارو ممکن است واکسن را برای کودکان تایید کند.

محققان همچنین به احتمال زیاد به مرور زمان بررسی واکسن کرونا بر روی کودکان را شروع خواهند کرد. آنها امیدوارند بتوانند تا اواخر سال 2021 واکسن را برای کودکان در دسترس مصرف کنندگان قرار دهند.

آیا کودکان هم به کرونا مبتلا می شوند؟

به طور کلی، کودکان در مقایسه با بزرگسالان کمتر به بیماری کرونا مبتلا می شوند. در موارد نادر، برخی از کودکان به بیماری سندرم التهابی مبتلا شده اند.

اما به طور کلی کودکان ممکن است ناقل ویروس کرونا باشند و به طور خاموش این ویروس را به دیگران منتقل کنند؛ زیرا بسیاری از کسانی که به این بیماری مبتلا می شوند علائم خفیف دارند یا به طور کلی علائمی را تجربه نمی کنند.

واکسن کرونا بیشتر برای جلوگیری از بروز بیماری شدید مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما ممکن است در پیشگیری از انتقال و شیوع ویروس کرونا تاثیری نداشته باشد و این موضوع، یک عامل مهم در مورد واکسن کرونا به خصوص در کودکان خواهد بود.

علائم بالینی کرونا در کودکان چیست؟

آیا کودکان به واکسن کرونا نیاز دارند؟ | پزشکت

پزشکان چینی گزارش می دهند که کودکان آلوده به ویروس کرونا اغلب دچار سرفه، احتقان بینی، آبریزش بینی، اسهال و سردرد می شوند. کمتر از نیمی از کودکان به تب مبتلا می شوند و بسیاری از آنها ممکن است هیچ علامتی را از خود بروز ندهند.

اکثر کودکان و نوجوانان مبتلا به COVID-19 در چین دارای عفونت خفیف بوده و طی یک تا دو هفته بهبود یافته اند. حتی نوزادان که به طور طبیعی مستعد ابتلا به عفونت های شدید تنفسی بوده اند، عفونت های نسبتاً خفیفی را تجربه کرده اند. این گزارش های نشان می دهد كه كودكان مبتلا به COVID-19 معمولاً علائم خفیفی را تجربه می کنند، چون كودكان از ریه های سالم تری نسبت به بزرگسالان برخوردار هستند.

اما در برخی موارد عوارض، شدید (سندرم پریشانی حاد تنفسی، شوك سپتیك) در کودکان مبتلا به کرونا هم گزارش شده است.

علائم سندرم التهابی ناشی از COVID-19­­­­­­­­­­­­­­­­ در کودکان چیست؟

آیا کودکان به واکسن کرونا نیاز دارند؟ | پزشکت

کودکان مبتلا به این سندرم جدید، ممکن است برخی یا تمام ویژگی های بیماری کاوازاکی را داشته باشند. این کودکان تب، التهاب مداوم و شواهدی از اختلال عملکرد یک یا چند عضو (شوک، قلبی، تنفسی، کلیوی، دستگاه گوارش یا عصبی) دارند و ممکن است برای تست COVID-19 مثبت باشند و یا نباشد. اگرچه بیماری کاوازاکی می تواند به قلب یا رگ های خونی آسیب برساند، مشکلات قلبی معمولاً طی پنج یا شش هفته از بین می رود و اکثر کودکان بهبود می یابند؛ اما گاهی اوقات و به ندرت، آسیب عروق کرونر ادامه پیدا می کند.

از آنجایی که بعضی از کودکان بسیار سریع بیمار می شوند، در صورت لزوم باید آن هایی که دارای این علائم هستند، سریعا ارزیابی و تحت مراقبت قرار بگیرند. از طرفی با افزایش تعداد کودکان مبتلا به تب و شواهد التهاب باید تمام کودکان مبتلا به تب غیر قابل توضیح و افزایش پروتئین واکنشی C)CRP) یا تعداد گلبول های سفید خون با دقت معاینه شوند.

از آنجا که سازمان های بهداشتی نسبت به شیوع غیرطبیعی یک سندرم التهابی مانند بیماری کاوازاکی در ارتباط با COVID-19، هشدار داده اند، برخی از متخصصین قلب و عروق اطفال خاطرنشان کردند این موارد به ندرت دیده می شوند.

در حالی که دانشمندان برای تهیه واکسیناسیون برای بزرگسالان عجله دارند، هنوز هیچ کس این روند را برای کودکان آغاز نکرده است.

فرق واکسن در بزرگسالان و کودکان چیست؟

بسیاری از واکسن ها از جمله واکسن های مربوط به سرخک، فلج اطفال و کزاز از همان ابتدا برای کودکان تزریق شده است. در چنین مواردی، تولیدکنندگان واکسن معمولاً با آزمایشات روی بزرگسالان شروع به بررسی مشکلات مربوط به واکسن می کنند.

اگر محققان هیچ عارضه جانبی جدی پیدا نکنند، آزمایش آنها اغلب از نوجوانان شروع می شود و سپس به سنین پایین تر می رسند. تولیدکنندگان واکسن کاملاً آگاه هستند که ارزیابی واکسن در کودکان به سادگی بزرگسالان نیستند. وضعیت بدنی کودکان و بزرگسالان از برخی جهاتی با هم فرق دارند که این تفاوت ها ممکن است بر نحوه عملکرد واکسن ها تأثیر بگذارد. از آنجا که مجاری تنفسی کودکان کوچکتر است، به همین دلیل در برابر التهاب آسیب پذیر هستند.

دوزهای مورد نیاز بزرگسالان و کودکان گاهی متفاوت است. به عنوان مثال کودکان در مورد واکسن های هپاتیت B به دوزهای کمتری نیاز دارند، اما برای سیاه سرفه دوزهای بیشتری لازم دارند.

در دهه های اخیر، واکسن های دوران کودکی میلیون ها انسان را نجات داده است. فقط دسترسی به واکسن سرخک به تنهایی منجر به کاهش 78 درصدی مرگ و میر بین سالهای 2000 و 2008 شده است و 12.7 میلیون مرگ در جهان جلوگیری می کند؛ اما آزمایش مورد نیاز برای تأیید سازمان غذا و دارو بر روی واکسن ممکن است طول بکشد.

حرف آخر

اگرچه ممکن است این واکسن در طی چند هفته برای بزرگسالان پرخطر توزیع شود، اما کودکان احتمالاً تا اواخر سال 2021 به واکسن دسترسی نخواهند داشت. آزمایشات بالینی انجام شده تاکنون بر روی ایمنی و اثر بخشی واکسن ها در بزرگسالان متمرکز بوده است.

پزشکان بیماریهای عفونی کودکان امیدوارند که به زودی کودکان کم سن و سال را مور آزمایشات بالینی قرار می دهند تا به سرعت روند و واکسیناسیون کودکان زودتر کمک کنند.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.healthline.com/health-news/heres-when-we-may-get-a-covid-19-vaccine-for-children

https://www.nytimes.com/2020/09/21/parenting/kids-vaccine-coronavirus.html

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز