لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آیا سرما در شیوع کرونا تاثیر دارد؟

آیا سرما در شیوع کرونا تاثیر دارد؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تاثیر سرما در شیوع کرونا ، موضوع مهمی است که با فرا رسیدن فصل سرد، توجه محققان را به خود جلب نمود و بررسی هایی در این مورد انجام دادند بر همین اساس محققان هشدار می دهند با فرا رسیدن سرما شیوع COVID-19 به ویژه در مناطقی که کنترل ویروس ندارند، احتمالاً بدتر خواهد شد.

دیوید رلمن، میکروبیولوژیست از دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا در این باره می گوید: در فصل سرما این ویروس شیوع بیشتری خواهد داشت. حتی به نظر می رسد با مشکلات بیشتری مواجهه خواهیم شد.

تاثیر سرما بر عفونت های فصلی چیست؟

عفونت های ناشی از بسیاری از ویروس های تنفسی، از جمله آنفلوانزا و برخی ویروس های کرونا، در زمستان افزایش و در تابستان کاهش می یابد. محققان می گویند: در همه گیری COVID-19 خیلی زود است که بگوییم آیا SARS-CoV-2 به ویروس فصلی تبدیل می شود یا خیر. اما شواهد فزاینده نشان می دهد که اثر سرما و فصلی احتمالاً به شیوع بیشتر این بیماری در زمستان کمک خواهد کرد.

ماوریسیو سانتیلانا، ریاضیدان دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون با اشاره به شیوع و انتشار بیماری کرونا را می گوید: با فرا رسیدن فصل سرما افراد بیشتر در خانه در مکان هایی با تهویه ضعیف با هم تعامل و ارتباط برقرار می کنند.

ریچل بیکر، متخصص اپیدمیولوژیک در دانشگاه پرینستون در نیوجرسی، می گوید: حتی اگر احتمال کمی از فصلی شدن ویروس کرونا وجود داشته باشد، عامل اصلی در میزان شیوع این بیماری، افزایش تعداد زیادی از بیمارانی است که هنوز مستعد ابتلا به عفونت هستند. بر همین اساس، بزرگترین عاملی که در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا تأثیر می گذارد، اقدامات کنترلی مانند فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک خواهد بود.

محدودیت های بررسی تاثیر سرما بر کرونا چیست؟

آیا سرما در شیوع کرونا تاثیر دارد؟ | پزشکت

محققان برای ارزیابی اینکه آیا سرما و تغییرات فصلی بر روی یک عفونت ویروسی تاثیر می گذارد، نیاز به زمان زیادی دارند. ممکن است این بررسی چندین سال طول بکشد. اما در مورد ویروس کرونا زمان کافی برای این بررسی هنوز فراهم نشده است. اما با این حال، آنها سعی کرده اند، تاثیر تغییرات فصلی در شیوع SARS-CoV-2 را در نقاط مختلف جهان بررسی کنند.

مطالعه ای که در 13 اکتبر منتشر شد، رشد عفونت های SARS-CoV-2 را در چهار ماه اول شیوع بیماری، قبل از اینکه بیشتر کشورها کنترل را انجام دهند، بررسی کرد. این مطالعه نشان داد که عفونت ها در مکان هایی که نور ماورا UV بنفش کمتری دارند سریعتر افزایش می یابند. بر این اساس آنها پیش بینی کردند میزان شیوع بیماری کرونا در تابستان فروکش می کند. حتی در زمستان به اوج خود می رسند. آنها معتقدند در زمستان، خطر شیوع بیماری افزایش می یابد. اما شما هنوز هم می توانید با رعایت پروتکل های بهداشتی به طور چشمگیری خطر ابتلا خودتان به این بیماری را کاهش دهید.

آیا بررسی تاثیر هوا بر کرونا واقعی است؟

فرانسوا کوهن، اقتصاددان محیط زیست در دانشگاه بارسلونا در اسپانیا، می گوید که آزمایش نیز در اوایل همه گیری کاملاً محدود و همچنان غیر قابل اعتماد است، بنابراین تعیین تأثیر هوا بر شیوع ویروس غیرممکن است.

کاتلین اوریلی، اپیدمیولوژی ریاضی در دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن می گوید، اگر SARS-CoV- بتواند در شرایط سرما زنده بماند، تشخیص تاثیر سرما بر کرونا دشوار خواهد بود. اوریلی می گوید: آنفلوآنزا از صدها سال پیش وجود داشته و هنوز مکانیسم خاصی در مورد علت ابتلا به آنفولانزا در زمستان تشخیص داده نشده است.

بیماری ژنتیک

با این حال با گذشت زمان افراد بیشتری نسبت به این ویروس ایمنی پیدا می کنند. همین عامل می تواند تاثیر زیادی در فصلی شدن بیماری کرونا داشته باشد. البته مصونیت عمومی و طبیعی ممکن است پنج سال طول بکشد.

چه عواملی در انتشار ویروس کرونا موثرند؟

آیا سرما در شیوع کرونا تاثیر دارد؟ | پزشکت

تغییرات از طریق چندین طریق بر انتشار عفونت ویروسی اثر می گذارد. رفتار افراد و خواص ویروس می تواند بر نحوه انتشار بیماری کرونا تاثیر داشته باشد.

آزمایش های آزمایشگاهی نشان می دهد که SARS-CoV-2 در شرایط سرما و خشک رشد می کند. ویروس هایعفونی همچنین در محیط های گرمتر و مرطوبتر سریعاً از بین می روند. دیلن موریس، زیست شناس ریاضی در پرینستون می گوید: مردم در زمستان، دوست دارند خانه های خود را تا حدود 20 درجه سانتی گراد گرم کنند. در این شرایط ممکن است هوای خانه ها خشک شود و تهویه خوبی نداشته باشد.  شرایط داخلی خانه ها در زمستان برای پایداری و زنده ماندن ویروس بسیار مناسب است.

اما تاثیر الگوی فصلی بر ویروس کرونا به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله:

  • مصونیت کلی
  • مدت زمان بهبودی
  • شکل ظاهری ویروس
  • عوامل موثر بر عفونت مجدد

توصیه محققان در پیشگیری شیوع کرونا در زمستان

بیکر، با استفاده از اطلاعاتی در مورد ویروس کرونا، سعی کرده است تأثیر آب و هوا را بر الگوی فصلی این ویروس ارزیابی کند. او و همکارانش افزایش و کاهش میزان عفونت در شهر نیویورک را با توجه به تاثیر آب و هوا اندازه گیری کردند. آنها معتقدند: اگر هدف فقط مهار ویروس باشد، کوچکترین تغییرات آب و هوایی می تواند منجر به شیوع بیش از حد بیماری شود. محققان پیشنهاد می کنند که در زمستان برای کنترل خطر شیوع اقدامات کنترل دقیق تری لازم است.

اگرچه بسیاری از داده ها هنوز مورد بررسی قرار نگرفته اند، اما به نظر می رسد شواهد موجود حاکی از آن است که شرایط آب و هوایی ممکن است بر انتقال ویروس کرونا (SARS-CoV-2) تأثیر بگذارد.

به نظر می رسد شرایط سرد و خشک باعث افزایش انتشار این بیماری می شود. این پدیده ممکن است خود را از طریق دو مکانیزم نشان دهد: ثبات ویروس و تأثیر آب و هوا بر میزبان. اثر آب و هوا حداقل است و همه بررسی ها نیاز به رعایت پروتکل های را مهم می دانند. اکنون اکثر کشورها در سرتاسر جهان مجموعه ای از راهکار های را برای کاهش شیوع ویروس کرونا (جدید 2019) و کاهش اثرات COVID-19 به کار گرفته اند.

سرما تا چه اندازه بر شیوع کرونا تاثیر دارد؟

آیا سرما در شیوع کرونا تاثیر دارد؟ | پزشکت

اولین مورد تشخیص ابتلا به بیماری کرونا، در فصل زمستان در ووهان بوده است. جایی که میانگین دما ممکن است از 1 تا 11 درجه سانتیگراد باشد. از 21 مارس 2020، چین 81008 مورد ثبت شده از ویروس کرونا را با 3،255 مرگ و میر تجربه کرده است. با این حال، چین برای اولین بار نیز هیچ مورد محلی جدیدی گزارش نمی کند.

یک بررسی ارتباط موارد با میانگین دما تأثیر دما بر انتقال در 429 شهر، عمدتا چینی را بررسی کرده است. آنها دریافتند که افزایش هر   ℃ 1 حداقل دما منجر به کاهش 0.86 شیوع بیماری می شود. بر این اساس به نظر می رسد فرا رسیدن زمستان تا حدی منجر به افزایش شیوع بیماری شود.

محققان می گویند که شیوع بیماری ویروس کرونا با شرایط آب و هوایی مشابه با نحوه شیوع ویروس SARS CoV-ارتباط دارد. اگر همه گیری COVID-19 از مدل SARS پیروی کند در بدترین حالت، همه گیری جهانی و کلی بعید به نظر می رسد.

تجزیه و تحلیل شیوع SARS در هنگ کنگ، گوانگژو، پکن و تایوان نشان داد: که دمای محیط مطلوب مربوط به SARS بین 16 تا 28 درجه سانتیگراد است. این دما ممکن است رشد ویروس را تشویق کند. از طرفی هم افزایش یا کاهش شدید دمای محیط باعث تأثیر هوا بر سیستم ایمنی بدن انسان می شود.

محققان می گویند تغییرات دمایی و رطوبت 18% در شیوع بیماری کرونا تاثیر دارند. اما سایر متغیرها مانند رعایت پروتکل های بهداشتی تاثیر بیشتری دارند. تحقیقات بیشتر برای تاثیر درجه حرارت هوا و نفوذ رطوبت در شیوع (SARS-COV-2) نشان می دهد که برای هر ℃ 1 افزایش دما و 1٪ افزایش در رطوبت نسبی کاهش شیوع بیماری 0.0383 و 0.0224 بوده است.

سخن اخر

آیا سرما در شیوع کرونا تاثیر دارد؟ | پزشکت

به نظر می رسد بررسی های جدید حاکی از آن است که شرایط سرد و خشک می تواند شیوع ویروس کرونا را افزایش دهد. با این حال، هنگام در نظر گرفتن پیامدهای این یافته ها، باید احتیاط های لازم صورت بگیرد. توجه به این نکته مهم است که همه این مطالعات به طور بالقوه با خطاهایی صورت گرفته اند. بنابراین، هر نتیجه گیری نسبت به پیش بینی های محققان از عدم اطمینان بالایی برخوردار است. از طرفی هم سایر ویروس ها مانند آنفلوانزا که اثر فصلی دارند، می توانند بر میزان مرگ و میر بیماران تأثیر بگذارد.

ممکن است آب و هوای سرد باعث انتشار روند 2019-nCoV شود. اما بعید به نظر می رسد سرعت انتشار COVID-19 تنها به تغییرات آب و هوایی بستگی داشته باشد. یک مطالعه دیگر در مورد نقش عوامل محیطی در نرخ انتقال COVID-19 گزارش می دهد که آب و هوا به تنهایی نمی تواند شیوع این بیماری در استان های چین، شهرها یا سایر کشورها را توجیه کند.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز